Interview: Deborah De Ridder over Sacco & Vanzetti

Komend seizoen is Deborah De Ridder te zien als Rosa Sacco in de musical Sacco & Vanzetti en als Belle in Belle en het Beest. Naar aanleiding van de start van de repetities van Sacco & Vanzetti nam ik dit interview van haar af. 

Het is een tijdje stiller geweest rond jou, maar momenteel heb je je handen vol. Waar ben je zoal mee bezig en bezig geweest?

Disney in Concert is ondertussen al even bezig. Dat is een project waarvoor ik ongeveer één keer per maand naar het buitenland ga. Ondertussen beginnen we ook bijna met de repetities van Sacco & Vanzetti. Ook sta ik in het najaar in de voorstelling Beauty and the Beast, maar die repetities gaan pas van start in oktober.

Jammer genoeg zijn vorig seizoen de voorstellingen “ Marilyn” en “The Wizard of Oz” onverwacht gecanceld. Dat heb je als actrice jammer genoeg niet in de hand. Dat gebeurt boven je hoofd. Die periode had je natuurlijk wel vrijgehouden en daar moet je mee leren omgaan. Ik had wel redelijk snel 2x de mogelijkheid na audities in Londen om nog als solist te gaan zingen op een wereldcruise in die periodes maar heb toen toch beslist om dat niet te doen. Die contracten zijn minstens voor 8 maanden en dan ben je ook al die maanden niet beschikbaar voor audities in België en omdat het dan allemaal zo snel ging opeens was het niet simpel om alles snel geregeld te hebben… Dus dat was wikken en wegen.

Gelukkig geef ik naast mijn musicalwerk ook workshops, zing ik regelmatig concerten doorheen het jaar en speel ik af en toe een gastrol. Dus op die manier kan je zo’n onverwachte tegenslagen wel opvangen!

Komend seizoen ben je te zien als Rosa bij Sacco & Vanzetti van Festivaria én als Belle in Beauty and the beast van Music Hall, twee uiteenlopende rollen. Welke rol ligt het dichtste bij jezelf?

Dat is een moeilijke vraag! Ik denk Rosa omdat die het dichtste bij mij gaat liggen qua ingesteldheid en karakter. Al is Belle ook niet écht een “prinsesje, prinsesje”. Ze heeft ook wel meer ‘ballen’ dan bijvoorbeeld een Doornroosje of een andere Disneyprinses. Maar ik denk dat Rosa net iets dichter bij mij ligt. Natuurlijk heb ik nooit meegemaakt wat zij heeft meegemaakt, maar als persoon sluit ze nog dichter bij me aan dan Belle. Wel zijn het allebei écht droomrollen van me.

Heb je nog droomrollen die je graag wilt spelen?

Wel, Belle én Rosa waren dé twee rollen die ik altijd heb willen vertolken. Of je het nu gelooft of niet! Maar je kan het altijd dubbelchecken bij mijn vrienden en docenten van vroeger. 😉 Verder droom ik er nog altijd van om ooit eens in Les misérables te staan! Maakt dan ook echt niet uit of het dan een rol of een ensembleplek is!

Voor beide rollen waren het zenuwslopende audities omdat ik ze allebei zo graag wilde spelen. Bij Beauty and the Beast had de Amerikaanse regisseur het laatste woord na verschillende auditierondes en dat was ook best spannend! Bij Sacco & vanzetti deed ik auditie voor een creative team waar ik al verschillende keren voor had gewerkt en dat is ook spannend omdat je hen niet wil teleurstellen. En omdat ik mezelf ook niet wilde teleurstellen omdat rosa écht een droomrol van me was!

Eigenlijk is Sacco & Vanzetti zelfs de reden waarom ik musical wilde gaan studeren. Toen ik de musical bijna twintig jaar geleden voor het eerst zag, was ik meteen enorm onder de indruk. Ik heb die CD toen grijsgedraaid en was helemaal verkocht. Dat we hier in Vlaanderen zo’n musicals kunnen maken, dat is iets om trots op te zijn.

En als echte disney fan zong ik vroeger uren mee met de disneyfilm Beauty and the Beast. Toen er jaren geleden audities kwamen voor deze productie heb ik dan ook auditie gedaan! En ik  mocht aan de slag  in het ensemble en als understudy van Belle. Maar ik heb toen voor 2 andere producties gekozen. Ik weet nog dat dat een heel moeilijke keuze was op dat moment omdat ik toen het gevoel had dat dat wel eens de laatste kans kon geweest zijn om in die show te staan! Maar zo zie je maar;-)!

De twee grote vrouwensolo’s van beide producties – Home van Beauty and the Beast en Piéta van Sacco & Vanzetti – zijn bovendien heel lang mijn auditienummers geweest. Het is eigenlijk grappig dat ik vroeger zo hard gewenst en gedroomd heb deze rollen te mogen spelen en nu zovele jaren later komen die dromen uit.

Ik denk dat dat voor Nordin De Moor – een goede vriend van mij die het Beest zal spelen – een beetje hetzelfde is. Wij zijn zelfs nog samen naar Eurodisney geweest, als rasechte Disneyfanaten. En nu mogen wij samen in een Disneyproductie staan als hele goede vrienden, dat hadden we vijf jaar geleden nooit gedacht. Dat is gewoon karma of het lot! Dus op dat vlak heb ik écht een goed jaar.

Je was erg onder de indruk van Sacco & Vanzetti jaren geleden. Wat is er je toen precies bijgebleven van de voorstelling?

Wanneer je die CD zoveel beluistert, heb je die na een tijdje zo hard in je hoofd, dat het moeilijk is je te herinneren wat je toen precies voelde. Ik was 13 jaar en ik weet alleen nog dat ik toen zo overdonderd was. Ik wist vanaf toen dat ik ook wou doen wat die mensen op dat podium deden. Ik wist vanaf toen zeker: ‘ Ik wil van musical mijn beroep maken! ‘

Die musical zette bovendien voor mij een standaard voor alles wat daarna zou komen. Toen Dirk Brossé, Frank Van Laecke en Allard Blom jaren later de musical Daens maakten, wist ik zeker dat ik daar deel van wou uitmaken. Bij de musical Kuifje was dat net hetzelfde. 

Sacco & Vanzetti is eigenlijk de voorloper van al die succesproducties zoals Daens, Kuifje en 1418. Het is ook jaren geleden geschreven en gecomponeerd, al is het wel helemaal herwerkt nu. Er zijn nieuwe nummers aan toegevoegd, er zijn scènes gewijzigd of geschrapt en er zijn nieuwe teksten geschreven. Toch blijft het nog steeds een erg beklijvend verhaal en enorm beklijvende muziek. Ik weet zeker dat het mensen zal raken.

Het is ondertussen al de tweede keer dat je in een productie van Festivaria meespeelt. Wat maakt het zo speciaal om met dit productiehuis samen te werken? 

Er is een hele speciale sfeer daar aan het Donkmeer. Een zeer belangrijke factor is dat het allemaal mensen zijn die hun hart en ziel in die productie steken. Het merendeel van de groep naast de hoofdcast zijn eigenlijk geen professionals, al zouden ze – mochten ze auditie doen – wel kunnen meedraaien in een professionele productie.

Maar die doen dat allemaal met zoveel passie. Je voelt gewoon de goesting bij de mensen die meedoen. Een andere belangrijke factor is dat de voorstelling in openlucht is. Je kan ‘s avonds eens een keer langer blijven hangen en dat zorgt gewoon voor een hele toffe sfeer. Kortom, Festivaria is een heel fijn productiehuis met een zeer warme ploeg. De vorige productie waar ik in meespeelde (red. My Fair Lady) was zonder twijfel één van de leukste periodes uit mijn carrière.

Waarom moeten mensen komen kijken naar Sacco & Vanzetti?

De voorstelling is heel actueel. Het decor is bovendien echt prachtig (zie foto’s). Door de muziek, het decor en de regie heb ik het gevoel dat het een “filmische musical op scéne” wordt, waar er in deze productie ook heel veel ruimte is voor zeer intieme scènes waar mensen zeker door geraakt zullen worden.

De locatie – op het Donkmeer – is dan ook echt uitzonderlijk. Je zit met het meer tussen het podium en het publiek en dat creëert een speciale sfeer. Weer of geen weer, het publiek zit droog dus je hebt geen reden om niet te komen kijken!

De musical is tot slot gewoon echt beklijvend. Als je een échte musicalfan bent, moet je dit gewoon gezien hebben! Maar ook de niet-musicalfans moeten komen kijken want ik verzeker je, door deze voorstelling word je een musicalfan!

Tickets voor Sacco & Vanzetti op www.festivaria.eu 

 Foto’s Decor

decorSacco&Vanzetti Decor Sacco en vanzetti