Een oorverdovend applaus voor Chess De Musical

Melissa Verhulst

, Musical

Gisterenavond mochten de cast & creatives van Chess de Musical een oorverdovend applaus in ontvangst nemen, na afloop van hun première in de Stadsschouwburg van Sint Niklaas.

Chess:

Toen tekstschrijver Tim Rice de historische schaakpartij tussen de Amerikaan Bobby Fischer en de Rus Boris Spasski zag, vond hij meteen inspiratie voor een nieuwe musical. Dat in deze wedstrijd een Amerikaan won van een Rus, zette het wereldschaakbord op z’n kop. Bovendien was zo’n wedstrijd ten tijde van de Koude Oorlog niet alleen sport, maar ook politiek.

In 1984 kwam ‘Chess – de musical’ er. ABBA-componisten Benny Andersson en Björn Ulvaeus schreven de muziek en Tim Rice, die Andrew Lloyd Webber de teksten leverde voor ‘Jesus Christ Superstar’, voorzag schreef de tekst. ‘One Night In Bangkok‘ en ‘I Know Him So Well‘ zijn ongetwijfeld twee songs eruit die je moeiteloos kan meeneuriën. Of uit volle borst meezingen. Feit is dat ‘Chess’ voorzien is van pop- en rockmuziek, wat de musical ook in 2016 nog steeds fris doet klinken.

Een wereldtornooi schaken vormt het decor voor deze musical over de onmogelijke liefde tussen de Russische schaker Anatoly en de assistente van zijn tegenstander, de extravagante en opvliegende Amerikaanse grootmeester Freddie. Terwijl beide heren vechten om de wereldtitel en de liefde van een vrouw, zijn zij zelf ook pionnen in een groter, politiek (schaak)spel… Wie doet welke zet en is er uiteindelijk een winnaar? Of zijn er alleen maar verliezers in dit spel?

Dat je naar een ‘amateurproductie’ kijkt, vergeet je zodra de eerste noten ten gehore gebracht worden. Dit stuk staat als een huis en heeft alle elementen van een topproductie: een sterke cast, een gigantisch goed orkest (o.l.v. Jeffrey De Block), welke visueel aangevuld worden door ontelbaar veel kledingwissels en tactische decorstukken.

Vocaal wist Tom Beulens, in de rol van Anatoly, zichzelf op de kaart te zetten. Hij wist de zaal mee te nemen in de emoties van ieder nummer. Dit mag ook gezegd worden van zijn ‘vrouw Svetlana’,  Marjolein Kinsbergen. Zij heeft weliswaar een beperkt aantal scènes, maar dit neemt niet weg dat ze heeft kunnen tonen wat voor een dijk van een stem ze in huis heeft. Saskia Van Daele neemt in haar rol van Florence een groot aandeel van de nummers op zich, wat ongetwijfeld intensief moet zijn. Echter weet ze zich hier als een professional doorheen te slaan en behoudt ze in ieder nummer haar hoge niveau. Het duet tussen Svetlana en Florence, de vertaling van het bekende nummer ‘I know him so well’, bezorgde dan ook kippenvel bij het publiek.

Sven Vanrietvelde neemt de andere hoofdrol Trumper op zich. Door zijn overtuigende spel zorgde hij ervoor dat de zaal het personage tegelijkertijd kon haten en waarderen.  De vertaling van het andere bekende nummer ‘One night in Bankok’, werkte opwekkend en luchtig in deze soms zware productie.

De hoofdrol spelers mogen dan allemaal een dijk van een stem hebben, de kracht van de liedjes ontstaat vaak mede door het ijzersterke ensemble. Er wordt veel gewerkt met samenzang, backings en meerstemmige nummers. Dit gecombineerd met het live orkest maakt dat je ieder nummer volledig beleefd. Hierdoor was soms de tekst moeilijk te verstaan, maar de emoties werden door het stemgebruik direct overgebracht naar de zaal, waardoor je niet het gevoel had iets te missen.

Visueel laat Bohemian Productions de zaal ook niet in de steek. Het geheel wordt namelijk versterkt door dans, zowel in de vorm van het ensemble als korte intermezzo’s van klassiekere dansstijlen.  Bovendien zien we ontelbaar veel (mooie) kostuums in een goed doordacht decor.

De cast en creatives kregen dan ook een meer dan terecht oorverdovend applaus. Vlaanderen mag trots zijn op deze kwaliteit amateurproducties in musicalland!

Tickets en info:

Deze productie kunt u nog bekijken in de Stadsschouwburg in Sint Niklaas op:

Zaterdag 13 mei 2017, 15.00 u
Zaterdag 13 mei 2017, 20.00 u
Zondag 14 mei 2017, 15.00 u

http://www.bohemianproductions.be